این حسین کیست که عالم همه دیوانهٔ اوست

آزادافزار-درباره لینوکس و نرم افزار های آزاد

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تحریم بی تحریم

    دسترسی بدون محدودیت به نرم‌افزار یکی از مهم‌ترین اصول و قوانین آزادی نرم‌افزار است. طبق این اصل همه افراد فارغ از محل زندگی و سایر خصوصیاتشان آزاد اند که بتوانند از نرم‌افزار مورد نظر استفاده کنند. به احتمال زیاد همه شما تا به حال با خطای 403 یا «شما اجازه دسترسی به محتوای درخواست شده را ندارید»  مواجه شدید و این خطا به این معنی است که شرکت ارائه کننده خدمات شما را از دسترسی به محتوای مورد نظر محروم کرده‌است. این مسئله یکی از مشکلاتی است که کاربران در کشور ما و کشور هایی که توسط ابر قدرت ها تحریم می‌شوند با آن مواجه اند. استفاده از نرم‌افزار های آزاد به طور کامل این مسئله را برطرف می‌کند. این آزادی می‌تواند باعث گسترش و نفوذ بسیار زیاد یک نرم‌افزار شود. دسترسی همه افراد به یک نرم‌افزار می‌تواند باعث شکوفا شدن استعداد هایی شود که امکانات لازم را در اختیار ندارند.
    این ویژگی به انسان ها در رسیدن به دنیایی بدون تبعیض و دشمنی کمک می‌کند و آن ها را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند تا بتوانند به کمک همدیکر جهان بهتر و آماده‌تری بسازند.

لوگوی سیستم عامل آزاد اوبونتو که به شکل سه فرد است که دست به دست هم داده‌اند

با‌تشکر

  • سید مهدی نقوی کلجاهی
  • ۰
  • ۰

ارزش اطلاعات ما

بعضی ها به من می‌گویند که اطلاعات من نوعی برای شرکت های بزرگ چه ارزش دارد که بیایند و از ما جاسوسی کنند؟
در جواب باید گفت که ما در زمانی زندگی می‌کنیم که عصر اطلاعات نامیده شده است. شرکت های بزرگ فناوری مثل گوگل اطلاعات جست و جو های ما و صفحاتی را که مرور می‌کنیم را جمع آوری می‌کنند تا به ما تبلیغاتی را نشان دهند که احتمال بیشتری وجود دارد که روی آن کلیک کنیم و آنها درآمد کسب کنند و این نقض آشکار حریم خصوصی ماست. اطلاعاتی را که از عقاید ما جمع می‌کنند را به شرکت‌های آماری به قیمت‌های گزافی می‌فروشند.
اهمیت این قضیه را می‌توان با زدن مثالی روشن کرد فرض کنید فردی دقیقا می‌داند چه زمانی خانه هستید چه زمان هایی بیرون میروید به چه چیز هایی علاقه دارید نقاط ضعف و قوتتان چیست و حتی چه مشکلاتی دارید اگر این اطلاعات به دست افراد نادرستی بیافتد چه عواقبی را می‌تواند در پی داشته باشد؟ این ها پایه‌ای تربن اطلاعاتی هستند که شرکتی مثل گوگل از ما دارد حال تصور کنید این حجم از اطلاعات چه ارزش زیادی دارد.
در پایان هم شما را به استفاده از duckduckgo که یک موتور جست و جوی قدرتمند است که به حریم خصوصی احترام می‌گذارد دعوت می‌کنم. خود من حدود شش ماه است که از این موتور استفاده می‌کنم و کاملا توان رقابت با گوگل را دارد. منبع درآمد این سرویس هم از تبلیغات و بخشش های مردمی و شرکتی تامین می‌شود.

متشکرم

  • سید مهدی نقوی کلجاهی
  • ۰
  • ۰

نرم‌افزار های آزاد مزایای زیادی هم برای عموم مردم و هم برای دوستداران دنیای کامپیوتر دارند. در این مطلب سعی خواهیم کرد به تعدادی از این موارد بپردازیم.
اولین مزیتی که به نظر می‌آید کمک به افرادی است که قصد یادگیری برنامه نویسی دارند. برای یادگیری و تسلط روی یک زبان فرد باید برنامه های زیادی را مطالعه کند تا بتواند برنامه خوبی بنویسد و با وجود دسترسی به منبع نرم‌افزار های آزاد این مسئله بسیار آسان‌تر می‌شود.
دسترسی به منبع نرم‌افزار همچنین به افراد این امکان را می‌دهد تا نرم‌افزار موردنیازشان را با توجه به نیاز خود تغییر دهند یا از تغییراتی که دیگران ایجاد کرده‌اند به اسودگی استفاده کنند.
آزادی برای کپی نرم‌افزار به تعداد موردنیاز به افراد کمک می‌کند که به همسایگان خود بدون هیچ دغدغه‌ای کمک کنند.
استفاده از نرم‌افزار های آزاد امکان محافظت از اطلاعاتمان را که در این زمانه بسیار با ارزش است را فراهم می‌کند چون نرم‌افزار های آزاد به دقت توسط برنامه‌نویسان بررسی می‌شوند و کاربران می‌دانند دقیقا نرم‌افزار چه اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کند از اطلاعاتشان چه استفاده هایی می‌کند و آن ها را به چه جاهایی می‌فرستد.
صرفه‌جویی در هزینه ها(البته الزامی برای رایگان بودن نرم‌افزار های آزاد وجود ندارد) و وابسته نشدن کاربران به شرکت های بزرگ نرم‌افزاری از مزایای دیگر نرم‌افزار های آزاد است.

با تشکر از صبر و حوصله شما

  • سید مهدی نقوی کلجاهی
  • ۰
  • ۰

بسم رب الشهدا

جنبش آزادی نرم‌افزار(FOSSM) برای اولین بار توسط آقای ریچارد استالمن(Richard Stallman) در سال ۱۹۸۳ با راه اندازی پروژه گنو اغاز شد.
فلسفه اصلی این جنبش این است که استفاده از رایانه‌ها نباید مانع از همکاری مردم با یکدیگر شود.
ما بر این باوریم که نرم‌افزار های غیر‌آزاد (proprietary یا nonfree) کاربران را از یکدیگر جدا می‌کنند و آن هارا بدون کمک رها می‌کنند.
جدا کردن به این طریق اتفاق می‌افتد که کاربران نمی‌توانند نرم‌افزاری را که استفاده می‌کنند با دیگران به اشتراک بگذارند و هر کاربر مجبور است نرم‌افزار دلخواه خود را مستقیما از تولید کننده آن دریافت کند.
و بدون کمک رها کردن به این طریق که کاربر نمی‌تواند طرز کار نرم افزار را بفهمد و یا آن را با توجه به نیاز خود تغییر دهد و یا حتی از تغییرات مفیدی که دیگران (برنامه نویسان دیگر) می توانند اعمال کنند استفاده کند.
برای این که نرم‌افزاری یک نرم‌افزار آزاد حساب شود باید چهار آزادی را برای کاربر تضمین کند:
  • آزادی برای اجرای برنامه برای هر منظوری (آزادی ۰)
  • آزادی برای مطالعه و بررسی چگونگی عملکرد برنامه و تغییر آن برای نیاز خود (آزادی ۱)
  • آزادی برای توزیع مجدد کپی‌هایی از آن، بنابراین شما می‌توانید به همسایگان خود کمک کنید (آزادی ۲)
  • آزادی برای بهبود برنامه و انتشار این تغییرات برای عموم، بنابراین تمام جامعه از آن بهره می‌برند (آزادی ۳)
در ایران متاسفانه(!) آزادی ۲ که همان اجازه داشتن کاربر برای کپی کردن هر برنامه‌ای برای همه وجود دارد و این مردم را بیش‌تر به سمت استفاده از نرم‌افزار های غیر آزاد سوق می‌دهد.
 
یکی دیگر از مزایای نرم‌افزار های آزاد محافظت از اطلاعات هر کاربر است که ارزش بسیاری در این دنیای وابسته به اطلاعات دارد. نرم‌افزار های ازاد نمی‌توانند اطلاعاتی را که از کاربر دارند را بدون اطلاع افراد به جای دیگری بفرستند چون نحوه کار این نرم افزار ها دقیقا توسط عده زیادی از برنامه نویسان غیر وابسته کنترل می‌شود ولی در نرم‌افزار های غیر آزاد این امکان وجود ندارد.
در پایان اگر علاقه‌مند هستید می‌توانید به سایت پروژه گنو مراجعه کنید: gnu.org
 
لوگوی پروژه گنو

https://www.gnu.org/graphics/heckert_gnu.transp.small.png
 
در پایان هم از اینکه صبر و حوصله به خرج دادید و متن بنده رو خوندید ازتون تشکر می‌کنم.
منتظر نظراتتون هستم.
  • سید مهدی نقوی کلجاهی